Tuesday, August 3, 2010

Bala ekonomi..

Beberapa hari lepas, rumah bapak aku di puchong telah di pecah masuk,oleh? oleh penjenayah la kan...aku bersyukur sebab keluarga aku selamat belaka,dan anggaran kerugian sekitar RM 1500 sahaja,itu pun kalau penjenayah tu tak rembat atau godam Kad ATM bapak aku.Nasib keluarga aku tak semalang jiran aku yang di rembat RM 10 000.

Mulanya aku terkejut,tapi aku fikir kenapa semua ni terjadi dalam sebuah negara 1Malaysia ini (sila acu jari tengah anda sebagai simbolik).Sebuah negara yang sedang memburu angka sifar miskin!

Aku percaya pada satu teori iaitu "jenayah meningkat kerana ekonomi yang pincang". Situasi ekonomi yang menghimpit sebenarnya akan menyebabkan tekanan dan kekacauan pada struktur masyarakat.Kemiskinan adalah desakkan.

Kita tidak boleh lari daripada fakta,bahwa dunia dan sistem yang sedang kita bergerak ini sedang mengalami era keruntuhan ekonominya,bapak kapitalis Si Amerika sedang tenat,Greece sudah lingkup dan negara PIGGS yang lain akan menyusul.

Ini juga tidak terkecuali pada negara 1 Malaysia kita,memang betul dan sahih,suntikan berbilion-bilion dan berbagai pakej ransangan telah di suntik.Tapi hakikatnya suntikan ini hanya berbentuk sementara,seperti menahan kentut,lama-lama tetap tercirit.

Kes pecah rumah bapak aku mungkin tidak berpunca dari kemelesetan ekonomi Amerika,tapi dalam ekonomi semua ini sandar menyandar,kait mengait,ikat mengikat dan jangkit berjangkit.Harga minyak dan gula di Malaysia sudah naik,kerana Penyelarasan subsidi(tiada subsidi).Menteri Idris Jala juga membuat kenyataan bahawa Malaysia bakal bankrup jika pemberian subsidi terus di curahkan,ini semua adalah alamat bahawa barah ekonomi itu sedang memuncak.

Aku tak heran semua ini berlaku,memang semua ini patut dan wajib berlaku,kerana sebagai sebuah negara yang yang korup,pengagihan kekayaan negara pada sekumpulan pihak sahaja dan berbagai siri ketirisan belanjawan.Ini belum dikira komisyen kapal tak boleh menyelam,istana baru dan bermacam-macam lagi.Jadi memang menipu kalau ekonomi negara ini masih dalam keadaan stabil dan gilang gemilang sedangkan unsur-unsur parasit dan pelancau masih melekat.

Bila ekonomi sedang krisis,rakyat terhimpit(kecuali orang kaya macam DDR Rozmey) dan di situlah kerja melanun dan merembat mengambil pot.

3 comments:

Irsya said...

hai lalink..haha mane tong sampah sejarah..??
archilles ni sape pulak..xkenal2..aishh! haha

Achilles said...

hai dear,,,sedang dalam proses penjenamaan semula,,haha,,,achilles ialah http://en.wikipedia.org/wiki/Achilles

Irsya said...

hahaha..ouchh..igt kan nak terangkan td..aiyakk!