Saturday, May 12, 2012

Cerita Seorang Pak Cik

Ada satu malam, semasa aku menghadiri majlis kenduri arwah, masa ni baca yasin belum mula lagi, kiranya nak tunggu jemaah datang la ni. Aku duduk di sebelah seorang pakcik tua yang aku yakin benar cucunya mungkin sebaya dengan aku.

Pakcik tu sangat peramah, kami berborak bermacam-macam topik, dari ilmu makrifat, politik semasa, ilmu ladunni, strategi dakwah tabligh dan globalisasi.Sampailah kami ke topik nostalgia iaitu sewaktu pakcik tu masih muda.

"Orang muda sekarang ni pak cik tengok, belajar ilmu persilatan, tapi nak menunjuk-nunjuk, kerjanya nak bergocoh, orang dulu-dulu tak macam tu, mereka simpan".

Aku hanya diam sambil mendengar dengan penuh minat.

" Dulu masa pakcik muda-muda, ada sorang laki ni, dia nak bergaduh dengan pakcik, dia cemburu pasal pakcik rapat dengan sorang perempuan ni, masa tu pakcik tengah makan di warung, dia datang dan nak ajak pakcik berlawan. Pakcik cakap lah, takkan nak bergaduh depan rezki(makanan), dah tu dia ajak pakcik keluar dari warung, bergaduh dekat luar warung, pakcik pun pergi.."

" Dia suruh pakcik pukul dia, tapi pakcik rilek dulu, pakcik suruh dia angkat kaki sebelah kiri dia, dia ikut, dia angkat kaki kiri dia, kemudian pakcik suruh dia angkat kaki kanan dia dan jangan jatuhkan kaki kiri tu dalam masa yang sama. Dia kata, tak boleh la macam tu.Pakcik pun cakaplah, kalau macam tu engkau tak hebat, engkau bukan lawan aku, semenjak dari peristiwa tu, pakcik dan laki tu terus berkawan".

Begitulah kisah yang di surahkan pakcik tadi, aku hanya diam tak terkata dek kerana perasaan kagum.

Suatu hari nanti, bila aku sudah tua dan rajin ke masjid, akan aku ceritakan kisah pakcik tadi kepada cucu-cucu aku, tapi aku akan tukarkan word "pakcik" kat atas tu menjadi "atuk".
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: