Sunday, May 6, 2012

Umat Robot

Aku tak mahu menjadi apa yang sepatutnya bukan hakikat kejadian ku.
Aku tak mahu merasa apa yang bukan lidah ku rasa.
Aku tak mahu menyentuh apa yang bukan kulit ku sentuh.
Dan,
Aku tak mahu menerima apa yang di paksakan ke atas pundakku.

Aku mahu menjadi manusia yang manusiawi.
Aku mahu menjadi manusia Renaisans.
Aku mahu menjadi yang sepatutnya aku di jadikan.
Kejadian yang bersebab dan tak tersia-sia.

Tak rela aku menjadi yang di programkan.
Tak rela aku menjadi yang mengiyakan.
Tak rela aku menjadi yang merelakan.
Tanpa memberi peluang pada potensi akal ku.
Tak rela aku menjadi yang sia-sia.
Dan,
Mensia-siakan.

Aku tak mahu  di tetapkan, 
Oleh mereka yang menetapkan ini halal dan ini haram buatku.
Biar aku tetapkan dengan akal yang sudah Tuhan tetapkan bersama manusia.
Aku tak mahu menjadi sebahagian,
Dari umat robot.