Saturday, April 28, 2012

Amerlin (2) : Permulaan Bergaya

Semalam, sewaktu aku menyertai perhimpunan haram jadah Bersih 3.0, ada sesuatu yang berlaku. Macam ni, sewaktu aku sedang bersesak-sesak berbaris bersama para demonstran yang lain sambil dengan bersemangat, aku berteriak slogan " Hidup ! Hidup !, perarakan kami yang pastinya tanpa arak berjalan dengan lancar. Seolah-olah kami sedang menikmati demokrasi seperti yang terjamin dalam Perlembagaan Persekutuan.

Tapi, seperti dalam drama cinta melayu yang pasti banyak ranjau dan dugaan, tiba-tiba dari jauh, sebuah kereta polis meluncur laju seperti tidak terkawal, kereta itu meluru menuju ke arah barisan perarakan kami. Segera, orang-orang Bersih berteriak, kumpulan perarakan kami berpecah dan orang-orang bertempiaran lari mengelak luncuran kereta polis itu.

Aku, yang masih lagi tak paham apa berlaku dan tetap berdiri kaku melihat keadaan sekeliling yang huru-hara. Dan aku lihat kereta polis itu berada lebih kurang 80 meter di hadapan aku dan ia memang sedang menghala ke arah aku !

Sebelum besi kereta itu berani mencium tubuh aku, aku pun apa lagi,


"O drakon, e mala soi ftengometh tesd'hup anankes! Erkheo ! ".

Tak seperti KTM Malaysia, Si Naga Khilgarrah datang sekelip mata, terbang dengan laju  dari arah belakang aku. Khilgarrah melibas kereta polis itu dengan sayapnya. Kereta itu berpusing tiga kali dan akhirnya terbalik.

Sekarang kau dah tahu kan macam mana kereta tu boleh terbalik.