Friday, April 27, 2012

Amerlin

Di balik kepekatan malam yang kelam, Merlin berjalan dengan penuh waspada. Mana taknya, kota Camelot merupakan kota yang kukuh dengan barisan pertahanan yang berkawal rapi. Nampaknya, memang cari nahas dengan pengawal lah kalau berjalan-jalan di balik malam begini.

Merlin mempercepatkan langkah, ke mana arah yang dia tuju, ya, sebuah tanah lapang yang terletak di belakang Istana Camelot. Merlin perlu melalui semak samun sebelum hasratnya ingin sampai ke tanah lapang itu terlunas.

Setelah susah payah dan sedikit nafas mengah, Merlin akhirnya sampai ke tanah lapang itu. Maka tanpa menunggu lama terus Merlin menyeru Sang Naga Kilgharrah,

"O drakon, e mala soi ftengometh tesd'hup anankes! Erkheo". Teriak Merlin, seperti di hasut setan macam cerita hantu entah pape di Tv3.

Serentak dengan itu, Sang Naga Kilgharrah pun datang, dari jauh masih boleh terdengar hentakkan sayapnya yang perkasa. Kilgharrah terus mendarat di hadapan Merlin sambil menundukkan kepala tanda taat kepada Sang Tuannya.

Aku yang dari tadi memerhatikan Merlin, menghabiskan sisa-sisa rokok suria yang terakhir, setelah rokok itu aku buang, aku pun keluar dari semak samun di situ, sambil menjerit.

" Weeehhhhh! Meeerrrrlinnnn!!!", jerit aku pada Merlin yang masih berdiri di hadapan Kilgharrah.

Merlin terperanjat besar, dan dia mula mendekap dadanya, lalu dia terus tumbang terbaring. Merlin bergelut,mukanya merah sambil lagi medekap dadanya. Beberapa saat kemudian, Merlin tidak lagi bergelut dan kaku terbaring. Senyap sunyi.

" Macam mana ni, Merlin dah mati ni, tak tahu pula aku dia ada sakit jantung" ujar Kilgharrah yang mula bersuara dan memandang aku.

Aku berjalan menghampiri Khilgarrah dan susuk tubuh Merlin yang kaku membatu.

" Mana aku tahu, aku panggil dia je, takkan jadi macam ni, ah ada magik pun sia-sia je mati sakit jantung", ucap aku pada Khilgarrah.

" Ha macam ni la, kita dah takde masa ni, aku pun nak balik berak ni, apa nama kau ?" soal Khilgarrah yang seperti  tergesa-gesa.

"Amer", ujar aku.

" Baiklah, mulai hari ni aku panggil kau Amerlin, kau adalah Emrys yang di tugaskan untuk membantu Raja Arthur menyatukan Tanah Albion, ok lah aku gerak dulu, nak berak ni, dah hujung-hujung dah ni ! ", Khilgarrah terus terbang meninggalkan aku dan Merlin yang masih terbaring.

Maka bermulalah pengembaraan Amerlin.....