Wednesday, November 24, 2010

Rasyid dan perniagaan alat pelindung telo dari radiasi





Macam biasa, di balik Rasyid.

Aku respek sama Rasyid, dia seorang anak muda yang bercita-cita mahu menjadi mufti Melaka walaupun perangainya tak serupa Mufti.Dia juga seorang yang mahu bersedia menghadapi masa hadapan.

satu hari Rasyid berlabon : "Mer, kita ni belajar pun dah hutang beribu-ribu dengan PTPTN,belum kerja lagi dah kumpul hutang, kang dah kerja nanti mesti susah dowh, yela nak kahwin lagi, lepas tu mesti nak kena ada rumah sendiri, kereta sendiri, larat ke nak bayar hutang PTPTN ?"

Aku hanya mengangguk dan mendengar khutbah Rasyid, betol kata Rasyid, generasi muda Malaysia memang tengah sesak, kualiti hidup di Malaysia semakin celaka.Malah statistik jumlah hutang isi rumah dan GINI pengukur jurang kaya dan miskin menunjukkan Malaysia di tahap membimbangkan, semuanya gara-gara mengejar status negara maju, tapi angkasawannya takde kerja lain selain membuat ujian samaada gasing boleh berpusing ke tak di angkasa sambil bedal juadah raya.

" Jadi sebagai mahasiswa, kita kena bersedia mer, kena pandai hidup, kena pandai cari duit sendiri masa belajar ni, sebab tu sekarang aku join bisnes." ujar Rasyid dengan gaya CEO bumiputra.

Aku menarik muka dengan wajah menganjing sebagai protes dan tanda Fuck you! pada MLM.

"Rilek-rilek, kau jangan ingat ni MLM, ni bisnes biasa, jujur punya, aku tolong jual kan kakak aku punya barang." Cibai, Rasyid boleh baca fikiran aku rupanya, ada ilmu kasyaf , patut lah nak jadi mufti.

Rasyid pergi ke lokernya sambil membawa keluar sebotol minyak wangi.

"Ha, ni perfume ni RM 170, bau dia memang stim, 2 hari boleh tahan.Beli la mer, tolong member-member"pujuk Rasyid.

"Peh, mahal gila perfume ni, kau boleh jamin ke kalau aku sembur perfume ni, semua awek boleh melekat dekat aku ? tak nak la, mahal sial." aku menolak tawaran Rasyid.

"Ok, kalau kau taknak yang ni takpe, ada satu barang ni murah sikit.Alat penapis radiasi, murah je,RM 18, alat ni kita tampal dekat belakang henset.Kau tahu bahaya radiasi ni macam mana ?" soal Rasyid.

"Macam mana ?" tanya aku kerana bodoh sains dalam bahasa inggeris.

" Ok, bahaya radiasi ni macam ni, kau letak sebijik telur antara dua henset, kemudian henset tu kau kol pada henset satu lagi.Radiasi yang lalu antara henset tu pada telur, menyebabkan telur tu boleh masak, boleh buat telur kenduri kahwin.Ha! itu baru telur ayam,bayangkan kita yang selalu letak henset dalam poket seluar ni, macam mana pulak dengan telur kita? telur yang akan melahirkan generasi masa depan kita? selamat ke sperma dalam telur kita ni ?mampu ke kita nak lahirkan zuriat yang sihat? kau tak takut ke mer.....PUNG! PANG! PUNG! PANG! PUNG! PANG!

Rasyid memberi penerangan dengan penuh bergaya ala-ala pakar perubatan dan urut bathin.

Aku memang nak gelak, tapi aku tahan.Kerana perkara zuriat ni benda serius, so, aku kena serius.serius.Serius bagaikan seorang ayah mendidik anak-anak.

HAHA! Balik je rumah aku terus senyum, mana tak senyum, Rasyid aku rasa kau kena lebih berhati-hati dan take care pasal telo kau, kau punya henset sampai dua bai, satu nombo maxis,satu nombo celcom, aku ada satu henset je bai, macam mana impak radiasi dari dua henset tu ke atas telo kau ? aku doakan telo kau kebal bro.

Dan lagi satu, aku rasa lebih baik dan praktikal kalau alat penapis radiasi tu di tampal pada scrotum telo kita.

Rasyid, patut lah aku kol henset kau selalu tak dapat, ada penapis radiasi rupanya,lahanat!