Saturday, March 12, 2011

Awek Jepun, Konichiwa dan Tsunami

Kali terakhir saya bertemu manusia Jepun adalah beberapa minggu yang lepas.Bersama rakan-rakan, saya menziarahi Bandaraya Melaka yang khabarnya sudah berstatus negeri maju yang entah celah mana majunya.

Kami mendaki Bukit St.Paul yang terletak di atas sana, gereja lama tinggalan Portugis yang sempat bertukar mazhab dari Katholik ke Protestan selepas Belanda mengambil alih.

Ketika kami menaiki anak tangga di Bukit itu, turut bersama kami adalah segerombolan pelancung asing, awek-awek Jepun, mungkin sedang bercuti sekolah tinggi gamaknya.Sampainya di atas, saya dengan berani menegur awek-awek Jepun itu, ini kerana saya ingin bersikap berani dan tidak ingin memalukan Hang Tuah dan sahabat.

"Konichiwa", selamba, tegur saya dengan mesra.

"Konichiwa ! Konichiwa! konichiwa!", gerombolan awek-awek Jepun itu
menoleh tanda membalas sapaan konichiwa saya sambil senyum ala-ala Maria Miyabi ke arah saya.

Tanpa saya sedari, perasaan malu turut menyusuk seluruh raga saya, sifat pemalu ketimuran memang sudah sebati dalam diri saya. Malunya itu seperti sang lelaki yang pemalu dalam tipikal 3gp Melayu, muka lelaki tak nampak, yang nampak perempuan punya aje.

Dan kini saya dengar, Jepun di hentam gempa bumi yang dasyat, saya berharap gadis-gadis Jepun yang saya 'Konichiwa' kan itu berada dalam keadaan baik-baik sahaja.

Semoga mereka tidak menjadi korban musnah seperti musnahnya kota Melaka.

Dan semoga tabah menghadapai bala dari Tuhan (orang melayu kata ).

2 comments:

Faiz Tapit said...

maju ngan buaya-buaya dan meriam curik

Nurul F. said...

wahhh awek2 konichiwa harap pjg umur .