Saturday, October 29, 2011

Takutkan Socrates

"Barang siapa mengetahui yang benar akan bertindak benar" - Socrates (470-399 SM) -

Kata-kata ini mungkin menjadi asbab Socrates menemui ajalnya dengan meminum racun.Socrates merupakan tokoh filosof, kata "filosof itu maknanya orang yang mencintai kebijaksanaan.Socrates tidak pernah menganggap dirinya pandai dan bijaksana seperti kata-katanya yang masyur "Hanya satu yang aku tahu yaitu bahawasanya aku tidak tahu apa-apa". Kata-kata ni nampak poyo tetapi dalam maksud merendah diri.

Socrates adalah guru kepada filosof tersohor Plato, dan Plato pula adalah guru kepada Aristoteles.Ketiga-tiga trisakti ini sangat berpengaruh dalam aliran ilmu falsafah, baik dalam lingkungan intelektual islam mahupun eropa.

Rutin harian Socrates kebiasaannya ialah menemui orang di alun-alun dan pasar-pasar untuk berbicara dengan sesiapa saja yang di temuinya.Lazimnya, Socrates akan berdiskusi dengan orang tersebut, dia akan mengajukan pertanyaan-pertanyaan ketika memulai percakapan seakan-akan dia tidak mengetahui apa-apa.Dalam diskusi itu biasanya Socrates berjaya membuat para penentangnya mengakui kelemahan argumen mereka.

Socrates tidak ingin menggurui orang lain, tetapi dia memberi kesan sebagai seseorang yang selalu ingin belajar dari orang-orang lain yang di ajaknya berbicara, lagaknya bukan seperti seorang profesor sejarah yang memberi kuliah dengan nada yakin bahawa Malaysia tidak pernah di jajah.

Maka tidak hairan lah kerana perilaku Socrates ini, orang-orang menganggapnya amat menjengkelkan, terutama orang-orang yang mempunyai kedudukan tinggi dalam masyarakat.Tidak kurang juga yang menganggap Socrates seperti seorang badut di Athena.Bagi Socrates, Athena itu seperti seekor kuda yang lembam dan akulah pengganggu yang menyengatnya agar beringas.Inilah tugas intelektual dan cendekiawan, menjadi penganggu dengan meransang fikiran masyarakat yang longlai ke arah pencerahan.

Pada 399 SM, Socrates di dakwa memperkenalkan dewa-dewa baru dan meracuni fikiran orang muda, serta tidak mempercayai dewa-dewa yang telah diterima.Dia di dapati bersalah dan dihukum minum racun cemara.Ya, Socrates mati kerana mengangap kebenarannya lebih tinggi dari nyawanya.Ah, dia boleh saja meminta untuk di kurangkan hukumannya seperti bersetuju meninggalkan kota Athena.Tapi Tidak.

Apa yang berlaku pada Aziz Bari mungkin tidak seteruk Socrates, tetapi setelah 2400 tahun Socrates menjadi arwah , fenomena Takutkan Socrates masih terus berlaku.Socrates di takuti para pemerintah kerana dia mengetahui yang benar dah mahu bertindak benar.Aziz Bari juga begitu.Ini biasa terjadi pada ahli intelektual yang jujur.

Socrates memang sudah lama mati, tetapi selagi ada yang mengetahui yang benar dan akan bertindak benar maka dia itu lah Socrates, dia itu lah yang akan di takuti pemerintah yang sentiasa tidak selesa.
 
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.