Thursday, January 5, 2012

Imajinasi 3 : ke Alam Kanak-kanak (1)

Januari Tahun 1997

Aku menaiki mesin masa Doraemon dari tahun 2012, aku berpatah semula ke tahun 1997, ketika aku mula darjah satu berusia 7 tahun dan di antara kanak-kanak tercomel yang pernah di lahirkan. Pada hakikatnya aku berusia 22 tahun tetapi jasad aku berusia 7 tahun. Aku melihat ke bawah, ah belum sunat lagi masa ni. Rasa janggal pulak bila kencing.

Di Sekolah, aku rasa bosan yang amat, mana taknya, semua soalan dan latihan tak masuk akal langsung, senang yang amat, budak-budak yang lain ada yang masih tak kenal huruf, ada yang hanya tahu eja dua suku kata, paling power pun ada yang boleh membaca tapi merangkak-rangkak, aku pulak dengan selamba baca paper New Straits Times. Periksa nombor satu tu adalah kewajipan , markah seratus peratus adalah kepastian.

Di sekolah aku tak bermaya nak mengurat budak-bukak perempuan, yela semua budak-budak lagi, hingus pun meleleh, makan comot, ada yang teruk sampai berak dalam kain lagi. Ada jugak kakak-kakak darjah enam hantar surat pada aku mintak kapel, tapi aku hanya buat tak tahu saja. Aku cuma layan cikgu-cikgu muda, terutamanya Cikgi Liza.

"Amir, saya rasa dalam sekolah ni atau mungkin dalam dunia ni, awak lah kanak-kanak paling unik dan genius, awak matang melebihi usia awak "

" Jangan cakap macam tu cikgu, saya biasa-biasa je"

" amboi, pandainya merendah diri "

"Kalau saya ni sebaya dengan cikgu, nak tak cikgu jadi kekasih saya ?"

"ermm, kenapa awak cakap macam tu " Cikgu Liza tersipu malu.

Kerana kegeniusan aku, kementerian menyuruh aku mengambil  Ujian PTS yang sepatutnya di ambil oleh murid darjah 3, jika lulus akan melompat ke darjah lima. Ya, seorang budak darjah satu mengambil ujian PTS. Macam biasa, mestilah aku lulus, aku melompat ke darjah lima.

Sementara itu, di padang sekolah, berlangsung pemilihan pemain untuk mewakili sekolah bawah 12 tahun. Mereka memerlukan dua tiga orang pemain baru untuk di serapkan ke dalam pasukan. Aku hadir sebagai pemain paling muda di kalangan abang-abang sekolah rendah.

" Betul ke kamu nak join pemilihan ni ?" Cikgu Nizam memandang rendah keupayaan aku.

Aku hanya mengangguk, " posisi apa kamu boleh main ? "

" Yang boleh buat jaring gol bergoncang"

Cikgu Nizam senyum sinis.

Sekarang giliran aku masuk ke dalam padang untuk beraksi, aku bersama budak-budak yang dalam proses pemilihan akan menentang pasukan wakil sekolah. Aku mengeluarkan gula-gula lolipop, sambil menghisap lolipop aku menggelecek dari tengah padang, ke semua pemain lawan aku gentel, sekarang tinggal gol keeper, dengan selamba aku menggelek keeper kemudian aku masukkan bola menggunakan hujung tumit kaki aku ke dalam gawang, Goal ! sambil gula-gula lolipop kemas di mulut. Gol kedua aku rembat lencong dari tengah padang, sambil lolipop di mulut jugak.

" Cikgu, budak ni memang ada masa depan cerah, di boleh menjadi pengganti Mokhtar Dahari, gaya permainannya macam orang dewasa, ini aset penting negara kita ! " ujar Cikgu Dollah, pembantu cikgu Nizam. Cikgu Nizam hanya mengangguk tanda setuju.


Berita kegeniusan aku tersebar ke seluruh negara, majalah Mangga, URTV dan Mastika sering kali menemu bual aku. Ketika sesi tangkap gambar bagi majalah Mangga, aku di minta untuk berposing di kolam renang dengan hanya memakai boxer. Populariti aku meningkat. Aku sering muncul di rancangan TV.