Saturday, January 7, 2012

Imajinasi 5 : Proposal Thesis

" Apa yang kamu tulis ni ? ini rubbish !,Sampah ! "

" Saya dah suruh kamu buat ikut piramid terbalik, tapi yang kamu buat ni Piramid Firaun, So whattt ! "


Krakkkkkk
Krakkkkkk
Krakkkkkk


Puan Maimon Thalib mengoyak helaian-helaian kertas itu dengan penuh rakus.

Rosmainie menangis teresak-esak melihat kelakuan Puan Maimon Thalib.

Kemudian Puan Maimon Thalib komotkan helaian kertas itu menjadi gumpalan.

" Kamu ambik ni, pergi tandas, campak dalam lubang jamban, lepas tu flash, paham ? So whatttt ?" ujar Puan Maimon Thalib dengan muka berlagak sambil menyerahkan helaian kertas yang sudah menjadi sampah kepada Rosmainie.

Rosmainie mengambil sampah tersebut dengan wajah sugul dan air mata yang masih deras. Kemudian dia berjalan dengan longlai menuju ke tempat duduknya.

" Ok, kumpulan seterusnya, Amir Munshi, Rashid !"

Aku tersentak mendengar nama aku di sebut, terus aku berdiri, berjalan dengan penuh debaran ke hadapan, Rashid mengikut di belakang aku.

" Bagus ! genius ! ini lah proposal paling bagus pernah saya lihat, saya suka sangat !", Puan Maimon Thalib memandang aku sambil tersenyum. Aku hanya terdiam, terpaku dan terkejut, begitu juga Rashid.

" Ini baru namanya proposal, bukan macam yang si Rosmainie tu buat, entah hape-hape ! " Puan Maimon Thalib menjeling ke arah Rosmainie yang menutup wajahnya dengan kedua tangan, masih belum berhenti menangis.

" Saya tak sangka macam mana awak boleh buat proposal sebagus ini Amer ? " Puan Maimon Thalib merenung aku.

" eh takde la Puan, saya biasa-biasa je " Ucap aku dengan penuh rendah diri. Rashid hanya mengangguk.

" Tahniah! saya bangga dengan proposal kamu, tak macam Rosmainie !", sekali lagi Puan Maimon Thalib menjeling ke arah Rosmainie yang kali ini menyorok dan menangis di bawah meja.

Tapi, hakikatnya, Proposal aku masih lagi di tendang, di tendang dan di tendang.....

Ceeelaaaakerrrrr !