Friday, September 24, 2010

Fluorescent Adolescent



Gampang.Aku memang minat gila lagu dan kugiran ni.Bagi aku kugiran ini adalah the next Beatles dan Alex Turner adalah jelmaan arwah John Lennon!

Dan Video Klip Fluorescent Adolescent memang genius dan kreatif.Lagu pun sangat indah di ikuti dengan narator video klip yang menarik.Kejadahnya tak menarik kan, dia punya view kat You Tube pun dan hampir 10 juta.

Aku sangat tertarik dan bersyahwat dengan Fluorescent Adolescent hasil karya kugiran Arctic Monkeys ini.Kalau ada orang beri cadangan sama ada menonton laman Porno atau Fluorescent Adolescent.Pasti dan pasti insyallah aku akan memilih Fluorescent Adolescent.

Lagu dan Video Klip ini menceritakan tentang indahnya menjadi kanak-kanak yakni tahap pra-Baligh atau mumayyiz.Dalam video klip ini berlaku pergaduhan antara sekumpulan lelaki badut dan kumpulan bukan lelaki badut.Sambil di selitkan juga dengan babak kegembiraan kanak-kanak bermain dengan badut.

Secara simbolik, ia memberitahu apabila kita semakin berumur dan membesar,kita mendapati hidup ini sudah tiada keseronokkan lagi.Mana taknya, bila sudah semakin dewasa kita akan mendepani dengan pelbagai krisis hidup.Krisis emosi,tekanan,cinta,kewangan,identiti dan macam-macam lagi.Sedar tak sedar,sebenarnya kita sudah jauh melupai keseronokkan zaman kanak-kanak.

Akhirnya, akibat krisis-krisis yang di lalui akan menjadikan kita individu bersikap negatif, jauh dari zaman kanak-kanak yang suci penuh kejujuran.

Badut-badut dalam video klip ini pasti sangat frust apabila kanak-kanak yang mereka pernah bermain dengan gembira pada suatu ketika dahulu telah berubah menjadi lelaki dewasa serupa gampang dan bajingan.

Jadi,Tiga Pengajaran dari lagu dan Video klip ini ialah :

1) Hendaklah kita tidak menjadi serupa gampang apabila dewasa kelak.

2) Hendaklah kita sentiasa Happy seperti badut-badut yang Sentiasa Happy dan Menghappykan manusia yang lain.

3) Hendaklah kita menjadikan amalan soleh sebagai BSKL dan WALL STREET di akhirat kelak serta mengelakkan diri dari perbuatan celake seperti bunuh kemudian bakar.

No comments: