Monday, September 6, 2010

Kapitalis O.K.U





Eh, aku pelik laa,tiap kali kalau aku pergi bazaar atau pasar malam mesti tengah nak cari makanan tu,ada makhluk tengah duduk tadah mangkuk.Aku maksudkan ni peminta sedekah.

Lagi satu,kalau tengah lepak mamak,kejap lagi mesti ada sorang pompuan tak cun pimpin tangan lelaki buta sambil pergi meja ke meja mintak duit,kalau kau bagi duit,kau dapat tisu.Gila rare!

Ha, ni lagi satu punya style, baru-baru ni aku pergi iftar dengan awek aku kat KL SENTRAL, tetiba ada sorang mat saleh ni datang,dia letak satu kad kat meja pelanggan,kad tu dia tulis: Hello Tuan/puan, saya ni pekak dan bisu,sila beri sumbangan sebanyak RM10. Kalau kau bagi dia RM10 kau akan dapat keychaine mikey mouse, dan macam-macam punya karton.Bodoh ape macam tu,boleh pulak tetapkan berapa ringgit kau nak sedekah.

Tapi aku tak salahkan mat saleh tu,mungkin dia bukan islam dan dia pun tak belajar KAFA.

Aku bukan nak hina dan keji pemintak-pemintak sedekah ni, aku akui aku adalah seorang berjiwa romantis sensetif,jadi,perasaan belas kasihan aku tinggi.

Cuma aku lihat, gejala-gejala mintak sedekah macam ni dah jadi trend di negara 1Malaysia kita.
Mintak sedekah ini seperti sudah menjadi aktiviti perdagangan halal.Bisnes berasaskan simpati dan agama.

Biasanya,pemintak sedekah ini adalah orang tua yang kurang upaya, mereka yang buta,takde tangan dan takde kaki.Lepas tu, sanggup pulak duduk tengah-tengah panas kat pasar waktu petang dan ada pulak yang sampai lewat malam mintak sedekah kat mamak.

Siapa sebenarnya di belakang mereka-mereka ni, sindiket? Apakah mereka tidak mendapat pembelaan dari kerajaan 1Malaysia?macam jabatan kebajikan,ataupun Pusat zakat yang tiap-tiap tahun kecoh dapat kutipan zakat ratus-ratus juta.

Orang-orang kurang upaya ini, seolah-oleh di eksploitasi, mereka di kuasai kerana kekurangan mereka.

Aku rasa, pihak-pihak tertentu boleh latih atau bagi mereka kemahiran- kemahiran tertentu supaya mereka boleh berdikari dan memberi sumbangan pada masyarakat.

Oh ya, mungkin DDR Rozmey boleh bagi dorang job jadi pengedar Jus mate 5, ataupun mamat-mamat MLM dan score A boleh buat kerja amal bantu mereka-mereka ni.


I find capitalism repugnant. It is filthy, it is gross, it is alienating... because it causes war, hypocrisy and competition.
-Fidel Castro-





Dr.Rozmey..

No comments: