Friday, October 29, 2010

Rakyat Malaysia bukan bangsa Malas Membaca ok ? respek sikit la....


Angka-angka di atas sudah cukup untuk menggambarkan bahawa perkembangan jalur lebar antara sesawang di 1Malaysia sedang pesat dan klimaks.

16,902,600 pengguna dan penyembah jalur sesawang di 1Malaysia,bermakna lebih dari separuh populasi bangsa Malaysia mengabdikan diri di hadapan skrin komputer.

Aku berani katakan ,sesungguhnya rakyat 1Malaysia gemar membaca.Walaupun capaian jalur lebar di sini seperti berukbeng celkom macam pundek lembab dan streamik TM kadang-kadang panjut laju, kadang-kadang tak terpanjut, tapi keghairahan pada internet tetap kukuh dan mampan.

Kenyataan bahawa kaum bumiputra atau kaum lain di negara ini malas membaca adalah kenyataan yang konvensional dan tradisional,kenyataan ini sesuai di ucapkan ketika maher zen belum di kenali lagi.

Kita tinggalkan dan tolak tepi dahulu kepada mereka yang mengakses internet dengan nawaitu menziarahi laman porno dan melihat miyabi berhenjut. Mereka yang gemar berjihad dalam alam DOTA pun kita tolak belakang dahulu.

Yelah, takkanlah kesemua jumlah 16,902,600 pengguna internet ini semuanya stim menziarahi laman porno, ini mustahi, dan takkan lah jumlah 16,902,600 ini kesemuanya bertahajud untuk berDOTA, ini juga mustahil.

sebenarnya, menziarahi laman porno dan berDOTA adalah aktiviti yang sementara, Mereka yang menziarahi laman porno kebiasaannya akan bosan dan berhenti berziarah sebaik sahaja letih bersenam.Dan mereka yang bermujahidin berDota juga akan berhenti sebaik sahaja di maki oleh emak ayah dan mendapat mesej mintak clash dari awek mereka.

Kajian lain dari Universiti Malaya melaporkan bahwa lebih kurang 500,000 blog aktif di 1Malaysia.Malah, jumlah blog di 1malaysia merupakan antara yang tertinggi di serata dunia. Selepas BN di tampar oleh PR pada pilihanraya yang lalu, kenaikkan blog yang berorentasi politik meningkat mendadak dan meninggalkan blog awek-awek.

Pasti dan pasti, blog atau topik tumpuan di internet adalah berkisar tentang, Freemason dan Illuminati.Tak payah sembang banyak-banyak laa, semua orang dah tahu.

Pengguna laman sembang wajib pesbuk mencatatkan sebanyak 8,163,300 pengguna di 1Malaysia, 31.2% populasi 1 malaysia membuka akun pesbuk, baki lagi 69 %, mungkin separuhnya belum kenal internet atau anggap internet ni freemason, manakala separuh lagi masih setia bersama Myspace, friendster dan Tagged.

Aktiviti berpesbuk juga adalah aktiviti membaca dan menulis, walaupun mungkin ada di antara rakan pesbuk kita yang gemar menulis status putus cinta,mengarut dan syok sendiri, tapi ada juga rakan-rakan pesbuk kita yang gemar menulis status islami ala-ala ILuvIslam dan intelektual.

Aku fikir, aktiviti membaca status pesbuk dan karangan yang di Tag serta membaca blog adalah lebih mulia dari membaca surat khabar mengarut, tabloid mastika dan Majalah ala-playboy mangga.Kita lihat, ilmu pengatahuan manusia telah berimigrasi dari buku ke alam sesawang.

Kita selalu menegur kalau seseorang itu meletakkan buku di bawah atau melakukan sesuatu yang tidak baik terhadap buku itu ,seperti mencampak buku misalnya.Kita akan segera menegur kerana bagi kita buku itu berisi ilmu.Ilmu patut di hormati.

Nah, begitu juga pada internet, jangan lekas maki hamun atau hentak-hentak lap top sekiranya capaian internet kita sangat lembab dan siput, bukankah pengisian internet itu terkandung juga ilmu pengatahuan ? (lupakan seketika tentang laman porno dan miyabi )

=)

7 comments:

Sca Ndx said...

bro, miyabi je. fan maria o ? hee
orang sekarang memang ke arah facebook, aku terasa bila masuk myspace, memang dah macam takda orang log in

Achilles said...

Dulu hard core fan miyabi, sekarang fan Maher zen pulak.hhaha,

betol tu bro.sekarang hegemoni pesbuk =D

RuSh D said...

ada btol gak..org baca dlm komputer jer..huhuhu

Achilles said...

=)

Pamio said...

dunia sentiasa berubah..
kalo leh ar.. TM wat la high speed broadband package utk student..konfem rmi akan sokong

Achilles said...

support Pamio =)

Wan Gerrard said...

setuju2..melayari internet adalah salah satu medium membaca masa kini..