Friday, October 8, 2010

Sperm dan Ovum

Tahun 2007,Pagi ,ketika perhimpunan penuh barokah sebelum masuk ke kelas,di sebuah Sekolah Agama Shah Alam, lokasi lebih kurang 2 kilometer dari pot brader Maher Zain punya konsert.

Ini kisah benar, berlaku ketika aku masih lagi bersekolah di sebuah sekolah agama, ketika aku mula mengenal kitab Fadhilat amal, ketika aku mula lancar membaca Manzil dan ketika aku tak tahu langsung tentang video ariel peterporn sama luna maya.

Macam biasa, sebelum masuk ke kelas, semua pelajar akan berhimpun untuk menyanyikan Asma ul Husna sebagai proses mentoharohkan hati.Bila hati sudah toharoh baru la tak bebal masa belajar.

Sebagai abang senior yang ketika itu akan menduduki SPM, aku mengalunkan asma-husna dengan penuh bersemangat dan bergaya ala-ala kumpulan Raihan.Ini penting sebagai contoh pada adik-adik junior yang masih lagi kencing tilam dan kerap ke public Phone telipon mak ayah.

Seusai tamat asma husna, tiba-tiba warden asrama kami, ustat yahya pergi ke hadapan perhimpunan, ustat yahya mengambil alih mikropon dari pengawas yang bertugas, seperti ada sesuatu yang ingin di sampaikan oleh ustat.Aku dah cuak, kalau-kalau aku ada buat salah, aku cuba ingat balik apa yang aku buat subuh tadi, emm, solat subuh tadi memang takbiratul ula, tak masbok, fadhilat amal lebih kurung 7 bab aku baca dan manzil memang aku baca dengan bertajwid dan tartil.Jadi aku rasa memang sangat soleh aku subuh tadi.

Ustat yahya memandang kami dengan pandangan ala-ala Zek Zaidi, " Mana dua orang pelajar yang tak solat subuh tadi, sila datang ke depan! ", ucap ustat yahya, budak-budak yang lain buat muka suci ala-ala Dafi Baik punya.

Beberapa saat kemudian, dua orang pelajar keluar ke hadapan perhimpunan, aku kenal betul dengan dua orang budak ni, dorang junior aku, dua orang budak ni kira budak suruhan aku jugak la, pasal aku selalu suroh dorang keluar pergi mamak beli roti canai sama teh ais.Aku hanya mampu menggeleng kepala sebagai tanda seorang abang yang hampa.

Dua orang budak tadi berdiri di sebelah ustat yahya dengan muka pura-pura insaf, "Kenapa kamu tak turun solat subuh?", soal ustat. kedua-dua mereka hanya tunduk dan diam.Masing-masing muka macam nak kena penerajang.

"Jawab la, kenapa kamu tak solat subuh!", kali ni ustat yahya meninggikan suara ala-ala Jamal abdillah," Sa...sa..Saya tak mandi wajib pagi tadi ustat....", salah seorang dari mereka berdua menjawab dengan nada sebak, mungkin reaksi hasil tindak balas hormon baru baligh.

Kah! Kah! kah! kah!kah! kah!, aku dan otai senior yang lain terbarai ketawa, budak perempuan pulak senyum-senyum malu ala-ala Gadis melayu Tv9.

Memang aku salute sama jawapan budak tu, jujur dan jantan. Sama ada budak tu tak mandi wajib pasal baru datang mimpi atau reaksi tindakkan maturbasi, itu dia punya hal.Kah kah!

Tapi aku dengar, budak dua orang tu kena denda baca yassin dekat tempat perhimpunan.sah tak baca yassin dalam keadaan berhadas? itu tanya sama mufti.

Semenjak dari peristiwa pengakuan baligh tu, kami abang-abang junior sepakat memanggil budak dua orang tu dengan nama manja Sperm dan Ovum.Sebagai memperingati jasa keberanian mereka berdua.

" Oi sperm, kau pergi beli roti canai jap ag, aku lapar la",
"Baik bang", Jawab sperm dengan rasa tawadduk.

Kenapa panggil Sperm dan ovum?

Sperm dan Ovum memang rapat, mereka kawan yang serasi, nakal sama-sama, kantoi pun sama-sama.Memang saling memerlukan mereka ni, bagai sperm dan ovum.

Kah!kah!




Gamba takde kene mengena, takkan aku nak letak gamba budak dua orang tu.Respek la sikit bai.

7 comments:

Lovely Bella said...

ahhahh gile sedeh name korang bagi aih... ermm.. tp kan muke suci ala dafi tuh cam x kene jerk..hahaha adeh sakit peyut di waktu pagi..

Achilles said...

haha,,ni zaman nakal dan kuat buli budak...Sekarang sudah berubah menjadi belia cemerlang..hahahaha =P

Salleh Udin said...

api memang respek lah..jujur dan memang ketiadaan ego lah time tuh..walaupon lawak..tapi makna di sebaliknya memang hebat

Salleh Udin said...

izinkan sharing kat fb eh..boleh?

Achilles said...

Boleh2..=)

Budak Skolah said...

korang mmg xmalu, haha

Achilles said...

daus; budaya samtaj, biasa lah,haha =)