Saturday, October 9, 2010

Selamat Hari Jadi John Lennon



John Winston Ono Lennon, seorang seniman, pemusik,penulis lirik, penulis dan Aktivis keamanan.Nama beliau tidak ada kena mengena sama syarikat rokok winston.Di lahirkan pada 9 oktober 1940 di Liverpool yang kelab bola sepaknya sedang menghadapi era pra-apokalips.

John Lennon menjadi pujaan dan sebutan di seluruh dunia,Fikrah dan idealoginya tentang keamanan menjadi pencerahan pada umat dunia terutama anak-anak muda.

Perintis kugiran The Beatles ini merupakan individu berbakat besar dan genius, karya dan tulisannya memukau dunia sehinggakan himpunan tulisan lagu Lennon dan Mccartney di iktiraf sebagai ciptaan indah bertahap dewa.

Lennon bukan lahir dari program realiti akademi Fantasi, mentor, bintang kecil mahupun imam muda.Bermula dengan pembentukkan kugiran The Quarrymen oleh sekumpulan budak sekolah termasuk Lennon, akhirnya membawa kepada kelahiran Kugiran fenomena The Beatles.

Sehingga tempoh sepuluh tahun era penguasaan The Beatles dan selepasnya era perpecahanBeatles, Lennon bergerak secara solo, tetapi dewa Musik ini masih menjadi fenomena.

Lennon bukanlah seorang pemusik biasa, yang hanya tahu menyanyi di atas pentas, bukan juga yang hanya tahu membuat gaya rambut ala-ala mat korea,dan bukan juga yang hanya tahu menciplak karya orang lain.Lennon membuktikan musik mampu membawa revolusi pada budaya manusiawi.Petikkan gitar dan lirik lagu mampu mengejutkan manusia dari projek pembodohan 'abang-abang' fikrah kolot.

Entah berapa kali Lennon mencari pasal pada otai Amerika Syarikat, semuanya gara-gara penentangannya pada peperangan dan peranannya sebagai aktivis keamanan.

Umur 40 tahun, Lennon menjadi arwah akibat pembunuhan oleh Mark David Chapman.

Ya, John Lennon telah menjadi arwah, tetapi ini tidak bermaksud karya kreatif dan Idealogi keamanannya turut sama menjadi arwah.

R.I.P JOHN LENNON !

"You may say that I'm a dreamer. But I'm not the only one. I hope someday you'll join us. And the world will be as one."




Lagu Imagine yang menjadi harapan Lennon , Lennon mengajak kita membayangkan tentang indahnya dunia tanpa kekusutan, peperangan dan permusuhan.

6 comments:

su said...

huhuhuhuhuhuhuhu...
em...bolehlah..

Achilles Monoloules said...

Ramai yang tak minat John Lennon. =)

Lovely Bella said...

aku lyn gaks lagu dr the beatles.. tp x pnah tau psl background mamat ni... hhehe sdap gak lagu nyer..

Achilles Monoloules said...

Haha, tanpa mamat ni takde la the beatles..=)

aku suka bangat sama Beatles dan Lennon. =)

E-Generation Nutrition Station said...

Congratulation on beautiful blog

Achilles Monoloules said...

oh thanx =)