Monday, October 4, 2010

Selamat Ber-ana-enta Ustat Izzul (Perjalanan Penuh Bergaya Seorang Pendidik, Dari Bukit Mahkota ke Alam Semulajadi)


Ustat Izzul , ketika iftar di PappaRich, lama sebelum beliau di baptiskan Menjadi ustat Pribumi.-Gambar Ihsan dari PERKIM-


Jarum jam mencucuk ke angka 4, ini bermakna sudah pukul 4 petang, sejam lagi Spongebob Squarepants akan di mainkan di TV 9, Tapi ustat Izzul pedulik apa? dia masih lagi mengemas pakaiannya, jubah tabligh dan songkok tinggi UMNO di tempatkan di dalam beg kegemarannya.

Ya, nampak gayanya ustat Izzul memang sudah cukup bersedia, anak jati Chemor ini memang semangatnya sekental drRozmey, iaitu seorang doktor lucu yang hobinya mengKuruskan orang.Ustat izzul tenang memasukkan laptop ke dalam beg laptop nya.Biasalah, laptop pemberian kementerian pelajaran.Baru lah ada cara kalau mengajar Arab pakai Youtube dan power point.

Ustat Izzul sedar akan cabaran yang akan di laluinya kelak, meredah bukit bukau ke pedalaman hulu banat bukan tugas mudah, ianya bukan semudah seperti mentasmik sifir 5, bukan semudah seperti mengayat gadis-gadis di pesbuk dan bukan semudah seperti mendonlod koleksi drama kegemaran Lagenda Budak Setan.Susah bai!

Berhadapan dengan murid-murid yang majoritinya orang asli pribumi satu hal, mengajar mereka ber-ana-enta juga satu hal.Setiap hari, Ustat Izzul akan berhadapan dengan semua ini.Ya, berhadapan dengan halangan dari alam semulajadi sebelum tiba di sekolah, ntah berapa sungai agaknya yang Ustat Izzul kena berenang.Ini tak termasuk lagi, kes kena kejar Rimau , kena usik buaya putih dan di sorok bunian.Kesian ustat izzul.

Tapi petang tu, muka Ustat Izzul rilek-rilek aje, sambil mengenakan T-shirt hijau dan di selubungi dengan Jaket tebal ala-ala Hitler yang juga berwarna Hijau, kenapa hijau?. Simboliknya warna hijau ini menunjukkan yang Ustat Izzul sudah bersedia untuk bersatu dengan alam semulajadi yang hijau.Setakat, buah durian jatuh atas kepala masa on the way pergi sekolah, bukan apa sangat bagi ustat Izzul.

Selamat berjuang dan bergerilla kepada ustat Izzul di belantara.Jangan nakal-nakal.Jangan macam-macam.pastikan target baca isim dhomer selama 5 saat tercapai. Yang pasal perinsip Kapitalisme, komunisme dan sosialisme tu letak tepi dulu.Kasi hafal kamus marbawi tu.jangan ajar anak murid menda yang tak senonoh ok. FIFA 11 kasi tinggal dulu, tumpu pada matan jurumiyyah, kang anak murid tanye nahu yang ustat izzol tak taw, takkan nak menipu pulak? jangan! bahasa arab tu bahasa surga. Kang kalau anak murid tanye "ustat, sumpit dalam bahasa arab apa ye? " yang tu, pandai-pandai la ustat izzol kelentong.Kalau budak-budak tu buat hal sampai ustat izzul rasa marah, ustat izzul jangan pukul dorang pulak, jangan! ustat izzul cuba la kawal kemarahan tu macam keluar kejap dari kelas tu, kemudian cari la pot mana-mana belakang tandas, keluarkan henset, kol lah mana-mana gadis yang boleh hapuskan kemarahan ustat izzul. Cara itu lebih praktikal dan berkesan. Okebai!


"Pendidik Islami , Aspirasi Transformasi 1Malaysia"



Apa carut-carut tu?, hadapilah dengan senyuman =)



6 comments:

anak posmen chemor said...

ini kimak abes mer hahahaha

Achilles Monoloules said...

Kah kah kah kah! pergi lah gosok kemeja...hihih

Anonymous said...

kalau kne sorok bunian, best la nnt
leh jmpe nora danish. ha3

Achilles Monoloules said...

haha, kalau orang bunian tu macam nora danish takpe la..kalau serupa Rafidah aziz?

Anonymous said...

ok lg
klu ktua bunian adalah dr rozmey?? ha3

Achilles Monoloules said...

Kalau rozmey adalah bunian, maka ghaib lah Juz mate 5.. kah kah!